wp60f5e293.png
wp92959d00.png
wpe50624e3.png
wp03c3c9ef.png
wp8b169544.png
wp3c5f51ee.png
wpecaad3ec.png
wpb75d74a0.png

In december 2000 heb ik dan eindelijk mijn eigen kart gekregen. Ik ging al een jaar met Jan de Wit en zijn zoon Rogier mee naar de kartbaan. We gingen dan naar de kartbaan van Strijen, deze baan was voor ons de dichtstbijzijnde. Rogier en Jan reden ieder met hun eigen kart mee aan clubwedstrijden, en ik ging mee om te helpen.

 

Na een geslaagde proefrit op een Rotax Max van een iemand anders, kreeg ik dan mijn lang gewenste kart. Het ging namelijk redelijk goed voor iemand die voor het eerst op een outdoor kart reed. Zoals iedereen weet is de maand december midden in de winter. Daarom reed ik ook in de eerste maanden heel veel met slecht weer. Meestal reed ik dan gewoon met slicks in de regen. Dit is erg moeilijk om te rijden. Omdat je met slicks in de regen totaal geen grip hebt. Maar doordat je met slicks in de regen rijd, leer je wel karten. In Maart ging ik gelijk mee rijden aan de clubkampioenschappen bij SHW. Toen had ik mijn kart pas 3 maanden en reed bij LM racing uit Roosendaal.  Helaas was ik nog de enigste die met een Rotax Max reed, hierdoor had ik in mijn eigen klasse geen concurrentie. Mijn eerste wedstrijd ging echt boven verwachting van iedereen. Reedt tot grootte verbazing van iedereen in de eerste manche vanaf de laatste plek, naar de tweede plek !!!!!

 

Er was gekwalificeerd op een droge baan en daarop was ik nog niet zo goed. Na 2 jaar clubwedstrijden bij kartclub SHW op Strijen te hebben gereden, heb ik de overstap gemaakt naar het Nederlands kampioenschap van de KNAF in 2003. Dat jaar zijn we ook overgestapt van kartteam, we gingen naar het kartteam van Vincent de Fuijk van VF-kartracing uit Leiden. Seizoen 2003 en 2004 heb ik dus meegestreden om het Nederlands kampioenschap in de Rotax Max klasse. Bij VF reden we met een Topkart frame op dat moment. Voor het seizoen 2005 is VF kartracing overgestapt van Topkart naar Intrepid.

 

In 2005 ben ik uitgekomen in het Belgische Kampioenschap. Dit is een zeer leerzaam jaar geweest, met hele leuke wedstrijden op de bekende circuits van Genk, Spa-Francorshamps en Mariembourg. Eind 2004 waren mijn kart spullen gestolen, en mijn comeback halverwege het seizoen is er niet een om snel te vergeten. Ik had 7 maanden niet gekart, donderdags voor de 3de wedstrijd van het Belgische kampioenschap kwam mijn nieuwe kart pas uit Italië. Donderdags gelijk ingereden op Genk, en door diverse problemen niet meer dan 20 minuten lang. Zaterdags moest ik dus verder mijn kart leren kennen tijdens de wedstrijd. Mijn voorbereiding was dan ook allerminst optimaal, maar we gingen er voor! Tijdens de kwalificatie ging het in de opwarm ronde gelijk fout, mijn radiateur ging los en besloot daarom gelijk de pits weer op te zoeken. Helaas betekende dit wel gelijk het einde van mijn kwalificatie. Maar ik wilde geen risico nemen, ik was zeer teleurgesteld en moest als laatste op de 24ste startplek beginnen. Tijdens de start nam ik geen risico, maar daarna gingen alle remmen los. Ik vloog echt zowat iedereen voorbij, of ze stilstonden !! gedurende wedstrijd ging het regenen, we reden op slicks, maar ik bleef gaan, en maar pushen. Haalde zelfs iemand in buitenom!! Ik eindigde als 4de deze manche en dit voelde als overwinning! Seizoen 2006 heb ik bij de Chrono gereden in de klasse Rotax Max Olympisch. Het gehele seizoen ging alles goed.

Ben twee maal op het podium geëindigd, namelijk op Spa-Francorshamps en Veldhoven. Het seizoen ben ik dan ook als 5de algemeen geëindigd in het kampioenschap. Dit was zeker het seizoen een goede prestatie.

 

In 2007 zijn we overgestapt op het kart merk Maranello. Het seizoen heb ik wederom gereden in de Rotax Max Olympische klasse bij de Chrono, echter door een blessure, kon ik mijn conditie niet op pijl houden, wat nadrukkelijk was te zien bij de resultaten.

 

In 2008 heb ik meegereden bij de BNL in België, ben dit jaar uitgekomen in de koningsklasse van de Rotax Max het Max Senioren veld.

Hier reden diverse Europese toppers mee, wat de strijd erg hevig maakte, het seizoen kende mooie en minder leuke momenten, maar aangezien mijn weinige trainen, kon ik erg tevreden op het seizoen terugkijken, ik reedt algemeen precies halverwege het start veld

van 34 man op de 17 plek meestal, dit was in mijn situatie dus erg goed.

Naam :

Stefan Both

Leeftijd:

28 jaar

geboortedatum:

26 januari 1980

Kartteam:

VF-kartracing

Kartmerk

Maranello Racing Kart

Kartklasse:

Rotax Max Senior

wp7801baf4_0f.jpg

Biografie